2012-04-27

En guldkant vid namn Romain



På min tågresa genom livet hoppar jag ibland av på de mest oförutsedda stationer. En sådan station var när jag skilde mig, skrapade ihop det lilla av mig som fanns kvar, omhuldade mina barn, och började gå framåt.

Ganska snart var den inre revolten ett faktum, jag ville stå högst upp på barrikaden och skrika -ha, där fick ni, era jäääävlar;
SÅ, jag började dansa breakdance!!! Jag var 34 år gammal (ung) och gjorde min egen lilla revolt helt för mig själv, utan att det störde någon. Underbart. Några brytna knogleder senare hade jag stått på barikaden och skrikit länge nog. De extremaste baggyjeansen och kepsen som satt på sne åkte av och jag klev ner igen, lugnt och stilla.

Dansen fortsatte jag med, dock, och den är idag min frihet. Inte för att bli någon stjärna, utan bara för att få behålla mig själv, och glädjen jag fann. Varje vecka tar jag klasser i house, street, jazz mm.

En annan stor fördel är att jag har fått chansen att arbeta med några av de bästa!! En ung kille som hjärtat klappar varmt för är Romain Rios, en burrhårig yster fransos med varm och djupt betraktande blick. Han har gåvan, att se hur man kan förmedla genom dans, att lyfta dansarna till den nivå där han vill ha dem, att förmedla känslan i musiken och att fånga publikens inre.

Till eftertanke är en röd tråd i hans shower, han skapar inte utan mening, han levererar  alltid och du får det till dig, klart och tydligt. Går man till en show koreograferad av Romain Rios ska man räkna med att man får något med sig hem. Inte något konstnärligt obegripligt mumbo-jumbo, inte heller något standardiserat ut tjatat, utan något alldeles helt eget och unikt, smärtsamt vacket och fullständigt begripligt. Man behöver inte vara någon kulturpersonlighet eller dansvetare för att ta denna fransos till sig. Han är liksom både svårtuggad och lättsmält på en och samma gång.

Den 3 och 4 maj sätter han upp en av sina senaste shower, "In my Book" på Medborgarhuset i Eslöv, denna undersköna art deco byggnad. Jag kan inte nog rekomendera er att gå och se!! Klockan 19.30 båda dagarna. Ovanför detta inlägg kan ni se en trailer gjord på showen "In my Book" och här under kan ni se en annan Rios-skapelse, nämligen "Sweep" (dvs om det fungerar att lägga en länk så som jag gjort). En dans som handlar om cancerns svarta makt, hur den kryper sig på, slukar och förgör. Uppmärksammad och hyllad av cancerfonden i Sverige. Kan man vara annat än stolt, över att ha fått en sådan sinnligt kreativ hjärtinnerlig empatisk vän...
Med ödmjukaste respekt
/Aprilla

https://www.facebook.com/profile.php?id=748235518&ref=ts#!/photo.php?v=218380591514665

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar