2012-04-20

TrädgårdsEuphoria

Just nu ser jag fram emot min trädgård, som formligen väller över med blomster och växtlighet. Får (nästan) alltid ett euforiskt ryck på våren, och rotar rent bland pinnar och buskage (sen tar den cirkeln slut). Det är så själanjutande att se alla blommor ta fart. Har förmånen att vara omgärdad av denna trädgård, som någon en gång i tiden verkligen lagt ner sin själ i, och allt jag behöver göra är att underhålla lite, så avlöser blommorna varandra. Gammeldags och pittoreskt, passar Aprillor utmärkt.

Däremot har mina äppleträd varit betungande. Tredje året i min trädgård och det har inte sågats någonstans (fyra äpple och ett päron). Familj och trädgårdsduktiga hur suckat och himlat med ögonen åt mina enorma träd (som är alldeles krumbuktiga, bångstyriga och vackra). Man MÅSTE beskära....
Har sett mig själv hängandes högt upp i kronorna med motorsåg i högsta hugg, och visst, bara tanken är alldeles för betungande. I år gick jag dock loss på mitt lilla träd, klipp klipp, såg såg, ni vet hur det blir när man börjar, det känns så bra, så bra att man inte hejdar sig i tid. Resultatet blev ett benigt och grenlöst lite äppleträd. Tittade sedan på de stora och ramlade ner i stolen av insiktsutmattning.

Det var då jag började surfa runt och hittade odla.nu (odla.nu, jag älskar er). Där skrev någon att anledningen till att man beskär är för att hålla träden i sådan form att det skulle vara snabbplockade (tid är pengar, som vi vet). OM man inte alls brydde sig om fruktkvalité, mängd och storlek. OM man bara lät frukten falla till marken och lät djuren äta (jodå, mina hundar är äppelkäcka). OM man hade gamla träd -  ALLT detta var JAG och mina TRÄD - då skulle man strunta i att beskära, låta träden bli naturligt ystra och vildvuxna, vackra i sitt massblommande. Låt dem vara, titta på dem, njut av dem. Fattar ni vilken grej!!! Odla.nu lyfte ur ett helt stengärde ur min ryggsäck. Nu tittar jag och njuter. Inget mer ångestladdat betraktande. Här sitter jag i mitt pepparkakshus, med byns vackraste träd














1 kommentar:

  1. Vilken underbar trädgård du har :)
    Måste göra en kommentar om ditt besök på VC Kärråkra. Förmodar att hon som satt i just den glasburen var väldigt speciell :/ men jag tror att hon var en sån som jag -medicinsk sekreterare- Det konstiga var väl att du inte fick sitta ner och prata med en sköterska. Hos oss (jag jobbar på en vårdcentral) och där får man när man kommer utan att ha ringt först träffa en sköterska eftersom det är dom som har hand om tiderna. Som sekreterare kan vi inte bedöma hur sjuk patienten är och hur lång tid det ska ta hos läkaren men det kan sköterskan göra så det är därför det är dom som bokar. Aaaah...jag kände mig bara tvungen att "försvara" oss :D Hos oss har vi en sköterska på golvet som tar hand om alla som bara kommer ner och vill ha en tid eller ett råd (triagering kallas det). Så var det med det!

    SvaraRadera